Z  doświadczeń  Zespołu  ds.  Przemocy  Rówieśniczej 

w  Młodzieżowym  Ośrodku  Wychowawczym  w  Mszanie  Dolnej

           

Jako psycholog  zatrudniony  w  placówce resocjalizacyjnej  dla  chłopców wieku 

15-18  lat   wielokrotnie  napotykałam  na  problem  przemocy    stosowanej  przez  wychowanków. 

Trzy  lata  pracy  w  Zespole  ds.  Przemocy  Rówieśniczej,  którego jestem  przewodniczącą,  pozwala  na  podsumowanie  i  przedstawienie  wypracowanych  do  tej  pory  sposobów  przeciwdziałania  przemocy,  próbę  określenia  ich  efektywności  i   sformułowanie  pewnych  wniosków  na  temat  specyfiki  zjawiska  przemocy  w  placówce  resocjalizacyjnej.

Przeciwdziałanie  zjawisku  przemocy  miało  charakter  wielokierunkowy 

i  obejmowało  różnorodne  działania nakierowane  na  zarówno  na  wychowanków  jak  i  na  kadrę  placówki i  zawierało  następujące  elementy:

 

I.                   Powołanie  Zespołu  ds.  Przemocy  Rówieśniczej  na  posiedzeniu  Rady  Pedagogicznej  we  wrześniu  2000.  

II.                Opracowanie  projektu  Programu  Przeciwdziałania  Przemocy  (poniżej)

 

1.      Powołanie  zespołu  ds.  opracowania  i  wprowadzenia  programu  w  placówce.

2.      Zapoznanie  kadry pedagogicznej  ze  specyfiką  zjawisk  przemocy:  mechanizmy  jej  powstawania,  syndrom  ofiary  i  sprawcy,  konsekwencje  stosowania  przemocy  dla  ofiary  i  sprawcy.

3.      Zakup  publikacji  związanych z  przemocą.

4.      Przeprowadzenie  badań  ankietowych  wśród  uczniów  określających  poziom  agresji  w  ośrodku  oraz  natężenie  problemu  w  grupach  wychowawczych  i  dokładne  przeanalizowanie  wyników.

5.      Analiza  i ocena  dotychczas  stosowanych  metod  interwencji  wobec  przemocy.

6.      Opracowanie  scenariusza  zajęć  profilaktyczno-interwencyjnych  nt.  przemocy 

     przeprowadzenie  ich  w  grupach  wychowawczych.

7.      Opracowanie  Ośrodkowego  Kodeksu  Zasad  Przeciwko  Przemocy.

8.      Organizacja  Ośrodkowych  dni  Przeciwko  Przemocy  -  integracja  społeczności ośrodka  wokół  tematu  przemocy.

9.      Opracowanie  Strategii  Przeciwdziałania  Przemocy Rówieśniczej  (ogólne  zasady  reagowania  na  przemoc,  działania  wobec  sprawców,  działania  wobec  ofiar  przemocy)

10.  Ocena  efektów  zrealizowanych  działań (ewaluacja).

 

Przewidywane  efekty  programu:

1.      Poprawa  samopoczucia  wychowanków  w  placówce,  obniżenie  nasilenia  problemów 

     adaptacyjnych,  zmniejszenie liczby  ucieczek  wychowanków z   placówki.

2.      Przezwyciężenie  poczucia  bezradności  wobec  zjawiska  przemocy  wśród  kadry 

     i  efektywne  stosowanie  działań  w  ramach  sytemu  interwencji.

 

Wskaźniki  efektywności  programu:

1.      Ankieta  końcoworoczna  określająca  aktualny  poziom  nasilenia  przemocy 

     i  samopoczucie  wychowanków  w placówce.

2.      Porównanie  ilości  ucieczek  z  placówki  w  roku  poprzednim  i  po  roku  realizacji 

     programu.

3.      Stopień zaangażowania  wychowanków  w  zajęcia  realizowane w ramach  programu.

 

III.             Opracowanie  harmonogramu  działań  Zespołu  ds.  Przemocy 

 

IV.  Systematyczne  spotkania  zespołu  (raz  na  miesiąc  lub  w  sytuacjach  trudnych  

      szybkie  spotkania  interwencyjne),  który  planował  i  realizował  działania

      w  następujących  kierunkach:

·        nagłośnienie  problemu,  przerwanie  „tabu” wokół  problemu  przemocy  jako  niezbędny  warunek  rozpoczęcia  przeciwdziałania  jej 

·        działania  nastawione  na  monitorowanie  nasilenia  i  charakteru  przemocy  w  placówce  poprzez:  badania  ankietowe;  wymianę  spostrzeżeń  na  spotkaniach  zespołu;  wytypowanie  sprawców  i  ofiar  przemocy

·        działania  restrykcyjne  nastawione  na  ukaranie  sprawców  na  drodze  sądowej  poprzez  motywowanie  wychowanków  poszkodowanych  do  składania  zeznań  obciążających:  działania  te  doprowadziły  do  aresztowania  wychowanków  najbardziej  brutalnych,  którzy  otrzymali  wyroki  w zawieszeniu  i  zostali  usunięci  z  placówki

·        edukacja  wychowanków  mająca  na  celu  uświadomienie  im,  że  zarówno  przemoc  fizyczna  jak  i  psychiczna    przestępstwem  i  podlegają  przepisom  Kodeksu  Karnego,   poprzez  organizację  spotkań  z  przedstawicielem  policji,  sędzią 

     i  prokuratorem

·        psychoedukacja  ukierunkowana  na  pogłębienie  wśród  wychowanków  rozumienia  przyczyn,  mechanizmów i  negatywnych  konsekwencji  przemocy  dla  sprawców 

      i  ofiar

·        promowanie  idei  „życia  bez  przemocy”  i  pozytywnych  wartości  poprzez  organizację  Ośrodkowych  Dni  Przeciwko  Przemocy  ( m.in. spotkania  z  gośćmi,  występy  artystyczne  wychowanków,  konkursy  tematyczne,  akcja  informacyjna  i  zajęcia  psychoedukacyjne  w  grupach),  przy  udziale  młodzieżowego  wolontariatu

·        samokształcenie  kadry  w  zakresie  zjawiska  przemocy  i  uczenie się  efektywnego  radzenia  sobie  z  tym  problemem.

 

 

Realizacja  powyższych  zadań  przyniosła  ujawnienie  się  następujących  problemów  i  pozwoliła  na  sformułowanie  następujących  wniosków:

·        sprawcy  przemocy  posługują  się  silnie  utrwaloną  strategią  polegającą  na  zaprzeczaniu  dokonywania  przez  nich  przemocy,  minimalizowaniu  jej  znaczenia;  najczęściej  cechuje  ich  brak  skruchy  i  wyrzutów  sumienia  wynikający  z  silnego  przekonania, że  jednostki  słabsze  fizycznie  i  psychicznie  powinny  być  wykorzystywane,  a  nawet  „niszczone”

·        sprawcy  ujawniają  wrogi  i  bezwzględny  stosunek  do  wychowanków  informujących  kadrę  o  stosowanej  wobec  nich  przemocy;  w  takim  przypadku  osoba  ta traktowana  jest  jako  „donosiciel”,  „konfident”  i  traktowana  z  całą  bezwzględnością

·        sankcje  prawne wobec  sprawców  przyczyniły  się  do  chwilowego  ograniczenia  przemocy,  ale  ich  efekty    krótkotrwałe  ze  względu  na  to,  że  miejsce  usuniętych  z  placówki  wychowanków  zajęli  „nowi”  sprawcy  i  dokonała  się  odbudowa  hierarchii  dominujących  wychowanków  -  z  tego  faktu  wynika  więc,  że  strach  przed  karą  nie  jest  lekiem  na  „chorobę  przemocy”

·        problemem  jest  mały  repertuar  kar  dla  ujawnionych  sprawców;  kary  regulaminowe  często  „nie robią  na  nich  wrażenia”

·        problemem  dotyczącym  kadry  jest  pojawiający  się niekiedy  niewłaściwy  stosunek  do  ofiar  przemocy,  polegający  na  poglądach  w  rodzaju: „ofiara  sama  prosiła  się 

  przemoc”,  „jest  sobie  sama  winna”,  „zdenerwowała  sprawcę”, „mogła  siedzieć 

      cicho”,  „jest  bardzo  denerwująca”. 

 Takie  myślenie  jest zagrożeniem  dla  efektywnego  przeciwdziałania  przemocy,  gdyż 

 jest  identyczne  z  myśleniem  sprawcy,  który  bardzo  często  obwinia  i  degraduje

 ofiarę,  a  swoją  winę  minimalizuje.

 

Ocena  efektywności prowadzonych  działań:

 

·      podejmowane  zdecydowane  działania  doprowadziły  do  złamania  „tabu”  dotyczącego  przemocy  i  spowodowały,  że  poszkodowani wychowankowie  poczuli,    mają  za  sobą  zaplecze  w  postaci  kadry  i  zaczęli  częściej  zgłaszać  przypadki  przemocy

·        po  pierwszym  półroczu  wdrażania  działań  antypody  ponad  3-krotnie  zmalała  ilość  ucieczek  z  placówki  (do  tej  pory  znaczna  ich  część była  powodowana  przemocą).  Fakt  ten  świadczy  o  podwyższeniu  poziomu  poczucia  bezpieczeństwa wychowanków)

·        większość  wychowanków  w  dużym  stopniu  zaangażowała  się  w  zajęcia  

     i  działania  związane  z  przeciwdziałaniem  przemocy  (jak wynika  z  ankiety  

     zdecydowana  większość  chłopców  werbalnie  deklaruje,  że  należy  walczyć 

     z  przemocą)

·        przy  realizacji tych  działań  okazało  się,  że  zaktywizowana  została  grupa  wychowanków  „neutralnych”,  nastawionych  na  osiąganie  pozytywnych  wartości,  rozwój  zainteresowań,  uczestnictwo  w  organizowanych  przez  ośrodek  zajęciach.

 

Na  marginesie  warto  dodać, że  Zespół  ds. Przemocy  stał  się forum  tworzenia 

i  wymiany  nowych  pomysłów  pracy  z  wychowankami,  interesujących  i nowatorskich  zajęć,  które  pośrednio  poprzez  rozwijanie  mocnych  stron wychowanków 

oraz  stymulowanie  ich  aktywności  i  zainteresowań,  przyczyniły  się  do  zmniejszania poziomu  zachowań  o  charakterze  przemocy  rówieśniczej.