Z
doświadczeń Zespołu
ds. Przemocy Rówieśniczej
w
Młodzieżowym Ośrodku
Wychowawczym w Mszanie
Dolnej
Jako psycholog zatrudniony w
placówce resocjalizacyjnej
dla chłopców wieku
15-18 lat
wielokrotnie napotykałam na
problem przemocy stosowanej
przez wychowanków.
Trzy lata pracy
w Zespole ds.
Przemocy Rówieśniczej, którego jestem przewodniczącą, pozwala
na podsumowanie i
przedstawienie wypracowanych do
tej pory sposobów
przeciwdziałania przemocy, próbę
określenia ich efektywności
i sformułowanie pewnych
wniosków na temat
specyfiki zjawiska przemocy
w placówce resocjalizacyjnej.
Przeciwdziałanie zjawisku przemocy
miało charakter wielokierunkowy
i obejmowało różnorodne
działania nakierowane na zarówno
na wychowanków jak
i na kadrę
placówki i zawierało następujące
elementy:
I.
Powołanie Zespołu ds. Przemocy
Rówieśniczej na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej we
wrześniu 2000.
II.
Opracowanie projektu Programu Przeciwdziałania Przemocy
(poniżej)
1.
Powołanie zespołu ds.
opracowania i wprowadzenia
programu w placówce.
2.
Zapoznanie kadry pedagogicznej ze
specyfiką zjawisk przemocy:
mechanizmy jej powstawania,
syndrom ofiary i
sprawcy, konsekwencje stosowania
przemocy dla ofiary
i sprawcy.
3.
Zakup publikacji związanych z
przemocą.
4.
Przeprowadzenie badań ankietowych
wśród uczniów określających
poziom agresji w
ośrodku oraz natężenie
problemu w grupach
wychowawczych i dokładne
przeanalizowanie wyników.
5.
Analiza i ocena dotychczas
stosowanych metod interwencji
wobec przemocy.
6.
Opracowanie scenariusza zajęć
profilaktyczno-interwencyjnych
nt. przemocy
przeprowadzenie
ich w grupach
wychowawczych.
7.
Opracowanie Ośrodkowego Kodeksu
Zasad Przeciwko Przemocy.
8.
Organizacja Ośrodkowych dni
Przeciwko Przemocy -
integracja społeczności
ośrodka wokół tematu
przemocy.
9.
Opracowanie Strategii Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej (ogólne
zasady reagowania na
przemoc, działania wobec
sprawców, działania wobec
ofiar przemocy)
10. Ocena efektów zrealizowanych działań (ewaluacja).
Przewidywane
efekty programu:
1. Poprawa samopoczucia wychowanków w placówce, obniżenie nasilenia problemów
adaptacyjnych, zmniejszenie liczby ucieczek wychowanków z placówki.
2. Przezwyciężenie poczucia bezradności wobec zjawiska przemocy wśród kadry
i efektywne stosowanie działań w ramach sytemu interwencji.
Wskaźniki efektywności programu:
1. Ankieta końcoworoczna określająca aktualny poziom nasilenia przemocy
i samopoczucie wychowanków w placówce.
2. Porównanie ilości ucieczek z placówki w roku poprzednim i po roku realizacji
programu.
3. Stopień zaangażowania wychowanków w zajęcia realizowane w ramach programu.
III.
Opracowanie harmonogramu
działań Zespołu ds.
Przemocy
IV. Systematyczne
spotkania zespołu
(raz na miesiąc
lub w sytuacjach
trudnych
szybkie spotkania interwencyjne), który
planował i realizował
działania
w następujących kierunkach:
·
nagłośnienie problemu, przerwanie
„tabu” wokół problemu przemocy
jako niezbędny warunek
rozpoczęcia przeciwdziałania jej
·
działania nastawione na
monitorowanie nasilenia i
charakteru przemocy w
placówce poprzez: badania
ankietowe; wymianę spostrzeżeń
na spotkaniach zespołu;
wytypowanie sprawców i
ofiar przemocy
·
działania restrykcyjne nastawione
na ukaranie sprawców
na drodze sądowej
poprzez motywowanie wychowanków
poszkodowanych do składania
zeznań obciążających: działania
te doprowadziły do
aresztowania wychowanków najbardziej
brutalnych, którzy otrzymali
wyroki w zawieszeniu i
zostali usunięci z
placówki
·
edukacja wychowanków mająca
na celu uświadomienie
im, że zarówno
przemoc fizyczna jak
i psychiczna są
przestępstwem i podlegają
przepisom Kodeksu Karnego,
poprzez organizację spotkań
z przedstawicielem policji,
sędzią
i prokuratorem
·
psychoedukacja ukierunkowana na
pogłębienie wśród wychowanków
rozumienia przyczyn, mechanizmów i
negatywnych konsekwencji przemocy
dla sprawców
i ofiar
·
promowanie idei „życia
bez przemocy” i
pozytywnych wartości poprzez
organizację Ośrodkowych Dni
Przeciwko Przemocy ( m.in. spotkania z
gośćmi, występy artystyczne
wychowanków, konkursy tematyczne,
akcja informacyjna i
zajęcia psychoedukacyjne w
grupach), przy udziale
młodzieżowego wolontariatu
·
samokształcenie kadry w
zakresie zjawiska przemocy
i uczenie się efektywnego
radzenia sobie z
tym problemem.
Realizacja powyższych zadań przyniosła ujawnienie się następujących problemów i pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków:
·
sprawcy przemocy posługują
się silnie utrwaloną
strategią polegającą na
zaprzeczaniu dokonywania przez
nich przemocy, minimalizowaniu jej
znaczenia; najczęściej cechuje
ich brak skruchy
i wyrzutów sumienia
wynikający z silnego
przekonania, że jednostki słabsze
fizycznie i psychicznie
powinny być wykorzystywane, a
nawet „niszczone”
·
sprawcy ujawniają wrogi
i bezwzględny stosunek
do wychowanków informujących
kadrę o stosowanej
wobec nich przemocy;
w takim przypadku
osoba ta traktowana jest
jako „donosiciel”, „konfident”
i traktowana z
całą bezwzględnością
·
sankcje prawne wobec sprawców
przyczyniły się do
chwilowego ograniczenia przemocy,
ale ich efekty
są krótkotrwałe ze
względu na to,
że miejsce usuniętych
z placówki wychowanków
zajęli „nowi” sprawcy
i dokonała się
odbudowa hierarchii dominujących
wychowanków - z
tego faktu wynika
więc, że strach
przed karą nie
jest lekiem na
„chorobę przemocy”
·
problemem jest mały
repertuar kar dla
ujawnionych sprawców; kary
regulaminowe często „nie robią
na nich wrażenia”
·
problemem dotyczącym kadry
jest pojawiający się niekiedy
niewłaściwy stosunek do
ofiar przemocy, polegający
na poglądach w
rodzaju: „ofiara sama prosiła
się
przemoc”, „jest
sobie sama winna”,
„zdenerwowała sprawcę”, „mogła siedzieć
cicho”, „jest
bardzo denerwująca”.
Takie myślenie jest zagrożeniem dla efektywnego przeciwdziałania przemocy, gdyż
jest identyczne z myśleniem sprawcy, który bardzo często obwinia i degraduje
ofiarę, a swoją winę minimalizuje.
·
podejmowane zdecydowane działania
doprowadziły do złamania
„tabu” dotyczącego przemocy
i spowodowały, że
poszkodowani wychowankowie
poczuli, iż mają
za sobą zaplecze
w postaci kadry
i zaczęli częściej
zgłaszać przypadki przemocy
·
po
pierwszym półroczu wdrażania
działań antypody ponad
3-krotnie zmalała ilość
ucieczek z placówki
(do tej pory
znaczna ich część była
powodowana przemocą). Fakt ten
świadczy o podwyższeniu
poziomu poczucia bezpieczeństwa wychowanków)
·
większość wychowanków w
dużym stopniu zaangażowała
się w zajęcia
i działania związane
z przeciwdziałaniem przemocy
(jak wynika z ankiety
zdecydowana
większość chłopców werbalnie
deklaruje, że należy
walczyć
z przemocą)
·
przy realizacji tych działań
okazało się, że
zaktywizowana została grupa
wychowanków „neutralnych”, nastawionych
na osiąganie pozytywnych
wartości, rozwój zainteresowań, uczestnictwo
w organizowanych przez
ośrodek zajęciach.
Na marginesie warto
dodać, że Zespół ds. Przemocy
stał się forum tworzenia
i wymiany nowych
pomysłów pracy z
wychowankami, interesujących i nowatorskich zajęć,
które pośrednio poprzez
rozwijanie mocnych stron wychowanków
oraz stymulowanie ich
aktywności i zainteresowań, przyczyniły
się do zmniejszania poziomu zachowań
o charakterze przemocy
rówieśniczej.